Friday, April 27, 2007

مجازات اعدام؛ کاهش در جهان، افزایش در ایران





سازمان عفو بين الملل روز جمعه اعلام کرد که به رغم کاهش مجازات اعدام در سراسر جهان، آمار اجرای اين مجازات در ايران در سال ۲۰۰۶، نسبت به سال قبل از آن، افزايش يافته است.

بنا با آخرين آماری که اين سازمان منتشر کرده، در سال ۲۰۰۶ ميلادی، ۱۱۷ نفر در ايران اعدام شدند در حالی که اين آمار برای سال ۲۰۰۵ ميلادی، ۹۴ تن گزارش شده بود.

اين سازمان می گويد که تعداد اجرای مجازات اعدام در سال گذشته در جهان، در حالی کاهش يافته است که ۹۱ درصد تمامی اعدام های سراسر کره زمين، تنها در شش کشور رخ داده است.

بنا به اين آمار، چين، همانند سال ۲۰۰۵ ميلادی، مقام نخست را در اجرای مجازات اعدام از آن خود کرده و به دنبال آن، کشورهای ايران، عراق و آمريکا قرار دارند.

اين سازمان تاکيد کرده که در «فهرست کشورهايی با آمار بالای مجازات اعدام»، دو کشور عراق و پاکستان، تازه وارد هستند و در سال ۲۰۰۵ ميلادی، در اين قهرست نبودند.

اين سازمان اعلام کرده است که در سال ۲۰۰۶ ميلادی، يک هزار و ۵۹۱ اعدام ثبت شده است، در حالی که اين تعداد در سال ۲۰۰۵ ميلادی، دو هزار و ۱۴۸ مورد بوده است.

همچنين در اين بيانيه آمده است که در سال ۲۰۰۶ ميلادی، سه هزار و ۸۶۱ نفر به اعدام محکوم شدند و در اين ارتباط نيز کاهشی محسوس ديده می شود، چرا که در سال ۲۰۰۵ ميلادی، پنج هزار و ۱۸۶ نفر به اعدام محکوم شده بودند.

در حال حاضر، تنها شش کشور چين، ايران، آمريکا، سودان، عراق و پاکستان، مسئول اجرای ۹۱ درصد مجازت های اعدام در سرتاسر کره زمين هستند.

ايرنه خان، دبير کل سازمان عفو بين الملل گفت: «اين اعدام کنندگان سخت گير، از گرايش جهانی منزوی شده اند و خارج از اين گرايش عمل کرده اند.»

وی در حالی که آمار مجازات اعدام در سال ۲۰۰۶ ميلادی را «نابخشودنی» توصيف کرد، افزود: «با اين حال حتی مقام های کشورهايی چون چين و عراق، از تمايل خود برای پايان دادن به اجرای مجازات اعدام در آينده کشورهايشان سخن گفته اند.»

خانم خان تاکيد کرد در صورتی که دولتمردان، قدرت رهبری سياسی خود را به خوبی نمايش می دادند، تحقق شعار «جهان عاری از مجازات اعدام»، ممکن بود.

بنا به آمار سازمان عفو بين الملل، در سال ۲۰۰۶ ميلادی در کشور چين، يک هزار و ۱۰ نفر اعدام شده اند که نسبت به سال پيش از آن، کاهش داشته است. در سال ۲۰۰۵ ميلادی، يک هزار و ۷۷۰ نفر در چين اعدام شده بودند.

با اين حال اين سازمان تاکيد کرده که آماری رسمی برای اعدام شدگان در کشور چين وجود ندارد و عفو بين الملل، آمار واقعی اجرای مجازات اعدام در چين را بالغ بر هشت هزار مورد، تخمين می زند.

در کشور پاکستان نيز که در سال ۲۰۰۵ ميلادی ۳۰ نفر اعدام شده بودند، در سال ۲۰۰۶ ميلادی، ۸۲ نفر اعدام شدند که برای کشور پاکستان، رکوردی تازه محسوب می شود.

در کشور عراق، ۵۶ نفر در سال گذشته اعدام شدند و تعداد اعدام شدگان در ايالات متحده آمريکا، ۵۳ نفر گزارش شده است.

ايرنه خان، دبير کل سازمان عفو بين الملل، مجازات اعدام را «بی رحمی کامل، غير انسانی و تنبيهی توهين آميز» توصيف کرد که هيچ گاه به اجرای عدالت يا کاهش جرم، ختم نمی شود.

اين مدافع حقوق بشر تاکيد کرد که مجازات اعدام، «خشونت را در ميان انسان ها، جاودانه می کند.»

وی يادآور شد که خطر اعدام انسان های بی گناه، بار ديگر در سال ۲۰۰۶ تاييد شد و سه محکوم به اعدام در کشورهای جامائيکا، آمريکا و تانزانيا که سال ها با خطر اعدام رو به رو بودند، در اين سال توانستند بی گناهی خود را ثابت کنند.

بنا به آمار سازمان عفو بين الملل، در حال حاضر نزديک به ۲۰ هزار انسان بر روی کره زمين به اعدام محکوم هستند.

بر گرفته‌ از رادیو فردا

No comments: