Friday, August 17, 2007

نامه گزارشگران بدون مرز به دبير کل سازمان ملل متحد در باره وضعيت روزنامه نگاران ايران

گزارشگران بدون مرز در پی صدور حکم اعدام برای عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار و گسترش احضار و دستگيری روزنامه نگاران ايرانی، روز دوشنبه ٢٢ مرداد ماه با ارسال نامه ای به بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد، از وی خواست که جمهوری اسلامی ايران را به رعايت تعهدات بين المللی خود وادار کند.

گزارشگران بدون مرز در اين نامه نوشته است " ابتدای ترين حقوق عدنان حسن پور وعبدالواحد (هيوا) بوتيمار زير پا نهاده شده است. اين دو زندانی حتا از صدور حکم اعدام برای خود از سوی دادگاه بی خبر بوده اند و شرم آور آنکه از طريق روزنامه در داخل زندان از سرنوشت خود آگاه شده اند."

عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار در تاريخ ١٧ مرداد ماه با اعضای خانواده خود در زندان اطلاعات سنندج ملاقات کردند. هر دو زندانی در سلول های انفرادی زندان اداره ی اطلاعات سنندج بسر می برند و در پی انتقال آنها به زندان سنندج، يک ماه است که عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار در اعتصاب غذا بسر می برند.

گزارشگران بدون مرز در بخشی ديگر از اين نامه نوشته است "هم اکنون يازده روزنامه نگار برای انجام وظيفه خود از آزادی محروم و در زندان بسر می برند. تعدادی از آنها در دادگاه هايی ناعادلانه به زندان محکوم شده اند و در حال سپری کردن دوران محکوميت خود هستند و اما عده ای ديگر بدون محاکمه در وضعيت نابسامان که از حق درمان نيز محروم شده اند، در بازداشت "موقت" بسر می برند." در اين نامه همچنين تاکيد شده است که " تهاجم عليه روزنامه نگاران و رسانه های مستقل هر روز بيشتر می شود و تعداد بيشتری روزنامه نگار از سوی رژيم تهران مورد آزار و تهديد قرار می گيرد و برای محاکمه احضار می شوند. روزنامه نگاران بايد در برابر دادگاه هايی فرمايشی حاضر و به اتهامات بی پايه و اساس پاسخ دهند."

در اين نامه گزارشگران بدون مرز خطاب به دبير اول سازمان ملل متحد نوشته است : روزنامه نگاران ايران به حمايت شما نياز دارند. اقدام سازمان ملل متحد می تواند ياريگر آنها در تلاش شان برای محترم شمردن شان و آزادی عمل در انجام وظايف حرفه ای شان باشد. ما مطمئن هستيم که شما می توانيد روش و ابزار مناسب را برای متقاعد جمهوری اسلامی ايران به رعايت ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی که خود از امضا کنندگان آن است، پيدا کنيد.

سهيل آصفی در روز ١٣ مردادماه به دادسرای انقلاب اسلامی تهران احضار شده بود که به بازداشت وی منجرشد. در روز ۹ مرداد ماه ماموران دادستانی به منزل سهيل آصفی مراجعه و پس از تفتيش منزل همه دست نوشته ها، کتاب ها، سی دی و کامپيوتر و لوازم شخصی وی را ضبط کردند. وی از حق ملاقات محروم اما طی تماسی تلفنی با مادرش گفته است در بند ٢٠۹ زندان اوين بسر می برد. علت بازداشت اين روزنامه نگار از سوی مقامات قضايی به خانواده و وکلای وی اعلام نشده است.

فرشاد قربانپور از تاريخ ۹ مرداد ماه در منزل اش بازداشت و به زندان اوين انتقال يافته است. همسرش يکبار توانسته است با او ملاقات کند. بنا بر اظهارات همسرش اتهام اين روزنامه نگار " اقدام عليه امنيت ملی" است. برای وی وثيقه ی ٢٠٠ ميليون تومانی صادر شده است. که خانواده از تامين آن معذور است.

آکو کردنسب روزنامه نگار هفته نامه کرفتو در روز ٣٠ تيرماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در دفتر اين نشريه بازداشت و پس از تفهيم اتهام در شعبه چهار دادگاه سنندج به زندان اطلاعات اين شهر انتقال يافته است. علت بازداشت اين روزنامه نگار از سوی مقامات قضايی اعلام نشده است. خانواده و وکلای اين روزنامه نگار از تاريخ دستگيری تا امروز از وی بی اطلاع هستند.

اجلال قوامی روزنامه نگار هفته‌‏نامه توقيف شده ی پيام مردم کردستان در تاريخ ١٨ تيرماه پس از احضار به دادگاه دستگير و روانه زندان شد. علت بازداشت اين روزنامه نگار رسما اعلام نشده است، اما وی در ١۹ خرداد ماه از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج، به سه سال زندان محکوم شده بود. اجلال قوامی که پيش از اين در سال ١٣٨٤ چند ماه زندانی بود از بيماری عفونت چشم رنج می برد و در وضعيت نامناسب جسمی قرار دارد.

محمد صديق کبودوند مدير مسئول هفته نامه توقيف شده ی صدای مردم کردستان توسط ماموران وزارت اطلاعات در ١٠ تير ماه دستگير و به بند ٢٠۹ زندان اوين انتقال يافته است. دليل دستگيری وی هنوز اعلام نشده است. بنا بر اطلاعاتی که به گزارشگران بدون مرز رسيده است اين روزنامه نگار به مدت ٨ روز دست به اعتصاب غذا زده است. وی از سوی مقامات امنيتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هايی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمی قراردارند. از جمله اتهامات ايشان نيز "اقدام عليه امنيت ملی " اعلام شده است.

سعيد متين پور روزنامه نگار هفته نامه يارپاق و همکار روزنامه های محلی استان آذربايجان از تاريخ ٥ خرداد ماه در زنجان دستگير و به بند ٢٠۹ زندان اوين انتقال يافت. دليل دستگيری وی رسما اعلام نشده است. او از حق ديدار با خانواده و وکلايش محروم است.

محمد حسن فلاحيه خبرنگارتلويزيون العالم، شبکه عرب زبان راديو تلويزيون دولتی ايران از آذرماه ١٣٨٥ در زندان بسر می برد، وی در تاريخ ۹ ارديبهشت ١٣٨٦ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران در پشت درهای بسته به اتهام " جاسوسی" محاکمه و به سه سال زندان محکوم شده است. محمد حسن فلاحيه نيز در بند امنيتی ٢٠۹ زندانی ست و بنا بر گفته نزديکان و وکلايش شديدا بيمار و نياز به معالجه جدی در خارج از زندان دارد.

کاوه جوانمرد که در روز ٢٦ آذر ماه در سنندج دستگير شده است، روزنامه نگار هفته نامه کرفتو در تاريخ ٢٧ ارديبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه شش دادگاه سنندج و در پشت درهای بسته به دو سال زندان محکوم شد.

علی فرحبخش روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله ياس نو، شرق، سرمايه، ٦ آذرماه ١٣٨٥ به هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه دستگير شد. وی در تاريخ ٦ فروردين ماه به اتهام "جاسوسی" به سه سال زندان و پرداخت ٦۹ هزار دلار جريمه محکوم شده است. گزارشگران بدون مرز پيش از اين به عدم دسترسی اين روزنامه نگار به حق درمان اعتراض کرده است.

بر گرفته‌ از سایت پناهجو

No comments: