Wednesday, July 04, 2007

دیده بان حقوق بشر مقامات کرد عراق را محکوم کرد








گروه بین المللی دیده بان حقوق بشر می گوید با زندانیان کرد در کردستان عراق بد رفتاری شده است و آنها شکنجه شده اند.

این گروه مدافع حقوق بشر با انتشار جزئیات سوءرفتار و شکنجه کردها در زندان های امنیتی کردستان عراق گفته است که این زندانیان به طور مستمر مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند.

کردستان عراق از اوایل دهه نود میلادی تا کنون مستقل از دولت مرکزی امور خود را اداره کرده است. اخیرا دو گروه رقیب در کردستان عراق برای اداره این منطقه با یکدیگر متحد شدند و "دولت واحد" را تشکیل دادند.

به گفته دیده بان حقوق بشر در زندان های کردستان، کتک زدن زندانیان و نگه داشتن آنها در وضعیت های عذاب آور برای مدت طولانی و همچنین استفاده از شوک برقی رواج داشته است.

این گروه می گوید مقامات کرد ادعاهای مطرح شده را بسیار جدی برآورد کرده اند اما ابراز نگرانی های دیده بان حقوق بشر باعث نشده که وضعیت زندانیان تغییر کرده و بهتر شود.

دیده بان حقوق بشر یادآور شده است که تنظیم و تهیه هرگونه گزارش از عراق امری متعارف و معمول نیست و این گروه بارها از مقامات دولت عراق و نیروهای ائتلاف بین المللی تقاضای مجوز برای بازدید از بازداشتگاه های عراق را کرده که به طور پی در پی با پاسخ منفی آنها روبرو شده است.

اما چندی پیش به کارشناسان این گروه اجازه داده شد گاهی از بازداشتگاه های امنیتی در کردستان عراق بازدید کنند.

پس از دریافت این مجوز به کارشناسان اجازه داده شد آزادانه با زندانیان صحبت کنند.

در حین این گفتگوها زندانیان به دیده بان حقوق بشر گفتند که به دفعات کتک خورده اند، وادار شده اند مدت های طولانی وضعیت های عذاب آور جسمانی را تحمل کنند و در برخی موارد معدودتر توسط کابل برق شکنجه شده اند.

جیم میور، گزارشگر بی بی سی در بغداد، می گوید این زندانیان کرد غالبا مظنونان به مشارکت در عملیات تروریستی هستند و اجازه دسترسی به وکیل، محاکمه و دادگاه تجدید نظر نداشته اند.

رهبران "اتحاد میهنی کردستان" و "دموکرات کردستان"، دو حزب اصلی کردستان عراق، وعده داده اند که به این ادعاها رسیدگی کنند.

کردستان عراق پیشتر توسط دو دستگاه سياسی مجزا اداره می شد که هر کدام تحت کنترل يکی از دو گروه اصلی يعنی 'حزب دموکرات کردستان' و 'اتحاد ميهنی کردستان' قرار دارشتند. اما یک سال پیش این دو گروه موافقت کردند که متحد شده و برای اداره امور کردستان عراق "دولت واحد" را تشکیل دهند.

دیده بان حقوق بشر می گوید مقامات کردستان عراق برای رسیدگی به شکایات این گروه گام هایی را برداشته اند اما این اقدامات نتیجه مستقیمی در بهبود وضعیت صدها زندانی این بازداشتگاه ها نداشته است.

بازداشتگاه هایی که تحت برسی قرار گرفته اند توسط سازمان های امنیتی موسوم به "آسایش" اداره می شوند و به دو حزب اصلی کردستان تعلق دارند.

این بازداشتگاه ها در حیطه قدرت مسئولان دولت محلی کردستان عراق و وزارت کشور این دولت قرار ندارند.

No comments: