Wednesday, June 27, 2007

'ایران همچنان کودکان را به اعدام محکوم می کند'








یک سازمان های مدافع حقوق بشر، در گزارشی خواستار توقف اعدام مجرمان نوجوان شده است.

عفو بین الملل در گزارشی با عنوان "ایران: آخرین جلاد کودکان" نوشته است که گرچه ایران از امضاکنندگان میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین کنوانسیون حقوق کودک است اما از سال 1990 تا کنون در ایران بیش از هر کشور دیگری افراد زیر 18 سال اعدام شده اند.

به گفته عفو بین الملل، از سال 1990 تا کنون اعدام 24 مجرم نوجوان در جمهوری اسلامی تایید شده که یازده تن از آنان هنگام اجرای حکم کمتر از هجده سال سن داشتند.

این سازمان می افزاید که شمار کودکان اعدام شده در ایران از سال 2004 تا کنون پنج نفر گزارش شده و در حال حاضر، هفتاد و یک نوجوان محکوم به مرگ در انتظار اجرای حکم به سر می برند.

یکی از مواردی که در گزارش عفو بین الملل ذکر شده اعدام عاطفه رجبی است که در سال 2004 و در سن شانزده سالگی به جرم اعمال منافی عفت اعدام شد در حالیکه مقامات قضایی جمهوری اسلامی ادعا می کردند که او بیست و دو ساله است.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی معمولا در مورد تعداد احکام اعدام و اجرای این احکام اطلاعات دقیقی انتشار نمی دهد و احتمال دارد که آمار واقعی کودکان محکوم به اعدام و اعدام شدگان نوجوان بیش از این باشد.

عفو بین الملل می افزاید که مقامات ایرانی پس از صدور حکم اعدام برای نوجوانان، محکومان را تا رسیدن به سن هجده سالگی در زندان نگاه می دارند و سپس آنان را اعدام می کنند.

مغایرت با تعهدات بین المللی

به نوشته این سازمان مدافع حقوق بشر، معلوم نیست که آیا مقامات ایرانی آگاهی دارند که چنین شیوه ای مغایر تعهدات این کشور در چارچوب میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

تلاش در داخل و خارج ایران برای وادار کردن مقامات جمهوری اسلامی به خودداری از صدور و اجرای احکام اعدام برای کودکان بی تاثیر نبوده و نخواهد بود و در مواردی، باعث لغو یا توقف اجرای این شده است
گزارش عفو بین الملل

این گزارش می افزاید که تلاش در داخل و خارج ایران برای وادار کردن مقامات جمهوری اسلامی به خودداری از صدور و اجرای احکام اعدام برای کودکان بی تاثیر نبوده و نخواهد بود و در مواردی، باعث لغو یا توقف اجرای این شده است.

در این گزارش نمونه هایی از اعدام مجرمان نوجوان ذکر شده که از آن جمله وضعیت سینا پایمرد، نوجوان معتادی است که در سال 2004 و در سن شانزده سالگی فردی را بر سر خرید و فروش مواد مخدر با ضربات کارد به قتل رساند و به اعدام محکوم شد.

دو هفته پس از رسیدن به سن هجده سالگی، سینا پیوند به محل اجرای حکم انتقال یافت اما خانواده فرد مقتول با شنیدن نوای نی که محکوم به اعدام به عنوان آخرین تقاضای خود می نواخت با تعویق در اجرا حکم موافقت کند.

عفو بین الملل با درخواست از دولت ایران برای الغای قانونی مجازات اعدام برای نوجوانان، از رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواسته است تا فورا اجرای تمامی احکام اعدام را تا اصلاح قوانین فعلی صادر کند.

این سازمان ضمن تاکید بر لغو مجازات اعدام برای کودکان به عنوان هدفی مهم و مبرم، آن را گامی در راه الغای کامل مجازات اعدام در ایران می داند.

همزمان، برخی از فعالان حقوق بشر با اشاره به آغاز بحث بر سر ایجاد دادگاه ویژه کودکان در ایران با هدف منع صدور حکم اعدام برای مجرمان زیر سن هجده سال، از آن به عنوان نشانه ای از احتمال تغییر دیدگاه مقامات قضایی جمهوری اسلامی استقبال کرده اند.

No comments: