Saturday, June 09, 2007

ساکنان پنج روستا در ایلام بیش از دویست سال است در غار زندگی می کنند

ساکنان پنج روستا در استان ایلام (کردستان ایران) بیش از دویست سال است که به تبعیت از اجداد خود در سخت ترین شرایط در غار زندگی می کنند و حاضر به ترک محل زندگی خود نیستند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا ساکنان روستاهای "تخته نرم"، "کوه نشین"، "لودر"، "مهواز" و "گرمیشان" با وجود شرایط سخت زندگی حاظر به ترک محل زندگی خود و مهاجرت به روستاهای اطراف نیستند.
این روستا ها در توابع بخش "ماژین" از توابع شهرستان تاریخی دره شهر واقع در استان ایلام (کردستان ایران) واقع هستند.
گزارشگر ایرنا در این زمنیه می نویسد:
ديدن غاری كه در عصر تكنولوژی دهان گشوده و ماوای مردمانی شده كه ايمانشان از پولاد و سنگ سخت تر و استقامتشان همانند كبيركوه و زاگرس راسخ و زير فقر قامت خم نكرده، چشم هر بيننده‌ای را خيره مي‌كند.
اينجا خبری از لوله آب و سيم برق نيست، اهالی روستا به سختی مواد اوليه خوراكی را از شهرها به غارها می ‌آورند.
به گفته اهالی منطقه، زمستان اينجا ناجوانمردانه سرد است و هنگامی كه برف قله‌های كوه را سفيد پوش می ‌كند تنها اجاقهای خانه دلخوشی گرمای مردم بوده و در هنگام سياهی شب قوت قلب مردم در برابر حمله حيوانات وحشی هستند.
در گوشه‌ای از اين منطقه در مكانی مخروبه كه به آن به اصطلاح مدرسه می گويند دختر و پسر بچه‌ها در حلقه مهر گرد هم آمده‌اند.
اما افسوس كه پس از چند سال اين حلقه به هم می ‌ريزد و آنها به ناچار درس و مشق را به نفع معيشت روزمره وا می ‌نهند. اينجا خبری از بخاری، كولر و ميز و نيمكت نيست.
بوی غربت و فقر از چند متری روستاي "گل دره" آشكار می ‌شود، آنرا به خوبی استشمام می ‌كنی، خانه‌های اينجا با سنگهايی بی ‌احساس و چوب درختان كهن ساخته شده اما مردمانش لطيفند، لطافتی كه كلامشان جريان آب را حكايت می ‌كند. اينجا تنها می‌توان از فقر سخن گفت، فقر پدری كه محنت از نگاهش پيداست و دختركی كه تا كلاس چهارم ابتدايی بيشتر درس نخوانده و آرزو دارد روزی زير نور لامپ مانند بچه‌های شهری درس بخواند و وضع معيشت هم ولايتيش سامان يابد.
و از همه غمناكتر چشمان معصوم پسر بچه‌ايست كه تنگ دستی پدر و مادر و نبود پزشك موجب شد تا چراغ چشمش برای هميشه خاموش شود.
آری هم اكنون ساكنان روستاهای "تخته نرم"، "كل‌آباد"، "كوه‌نشين"، "لودر"، "مهواز" و "گرميشان" از توابع شهرستان تاريخی دره‌شهر غارنشين هستند. مناطق سخت گذری كه راههای آنها بدليل بارش برف در زمستان بسته می ‌شود و خانه‌هايی كه با اولين بارش باران خراب می ‌شوند.

بر گرفته‌ از سایت طاهاپرس

No comments: