Saturday, March 24, 2007

تصویب تحریم های تازه علیه ایران








پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه تازه ای را علیه ایران به تصویب رساندند که شامل تحریم های تازه ای علیه این کشور می شود.

بر اساس قطعنامه شماره 1747 شورای امنیت، صدور تسلیحات از سوی ایران ممنوع می شود و از تمامی کشورها خواسته می شود وام تازه ای در اختیار ایران قرار ندهند.

در مقایسه با قطعنامه قبلی، پیش نویس جدید محدودیت هایی را در زمینه سفر تعداد بیشتری از دست اندرکاران ارشد برنامه اتمی ایران قائل می شود و دارایی های چهره های کلیدی و موسسات وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود می کند.

این تحریم ها که در پی سرپیچی ایران از خواسته های شورای امنیت در قطعنامه قبلی (1737) به تصویب رسیده، در صورت تعلیق فعالیت های مرتبط با غنی سازی لغو می شود.

تعلیق [تحریم ها] در برابر تعلیق [غنی سازی]... این خواسته زیادی از ایران نیست
الهاندرو ولف، نماینده آمریکا در سازمان ملل

الهاندرو ولف، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، پس از تصویب قطعنامه تازه به غنی سازی اورانیوم در ایران اشاره کرد و گفت: "تعلیق در برابر تعلیق... این خواسته زیادی از ایران نیست."

قطعنامه پیشنهادی با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوین شده و در نتیجه، عمل به آن برای تمامی کشورهای عضو سازمان الزام آور است.

پیشتر نمایندگان بریتانیا و فرانسه در پی یک روز چانه زنی های فشرده دیپلماتیک در نیویورک میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیش بینی کرده بودند که قطعنامه اکنون به اتفاق آرا تصویب شود.

گفتگوهای روز جمعه به منظور فائق آمدن بر نگرانی ها و ایرادهای آفریقای جنوبی، قطر و اندونزی - از اعضای غیردائم شورا - صورت گرفت.

جلب رضایت اعضای غیردائم

به گفته وزارت خارجه آمریکا کاندولیزا رایس، وزیر خارجه، به تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی تلفن زد تا کشور وی را قانع به دادن رای مثبت به این قطعنامه کند. آفریقای جنوبی که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد ایرادهای اساسی به متن آن وارد کرده بود.

این اقدام ها صرفا جنگ روانی و تبلیغاتی است ... آنها می دانند که در عمل کاری نمی توانند بکنند
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران

اندونزی و قطر نیز خواهان آن بودند تا قطعنامه خواستار عاری بودن کل خاور میانه از سلاح های کشتار جمعی و وسایل پرتاب آنها باشد. اما گنجاندن چنین بندی می توانست برای اسرائیل که از متحدان آمریکا در خاور میانه است عواقبی داشته باشد. هرچند اسرائیل هرگز رسما اذعان نکرده اما تصور می شود مجهز به سلاح های اتمی باشد.

دو لا سابلیه گفت که برای سازش با درخواست قطر و اندونزی، پیش نویس قطعنامه به قطعنامه های قبلی آژانس بین المللی انرژی اتمی که خواستار عاری بودن منطقه خاور میانه از سلاح های کشتار جمعی می شود اشاره می کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در سخنانی در روز پنجشنبه، شورای امنیت را هدف انتقاد قرار داد و گفت "رفتار برخی قدرت ها، شورای امنیت را از کارکرد خود ساقط کرده است."

رییس جمهوری ایران در عین حال گفت که اقدام کشورهای مخالف برنامه های هسته ای ایران صرفا جنگ روانی و تبلیغاتی است و ابراز اطمینان کرد که "آنها می دانند که در عمل کاری نمی توانند بکنند."

بر گرفته‌ از سایت بی بی سی

No comments: