Monday, March 05, 2007

تعدادی از فعالان حقوق زنان در ایران بازداشت شدند


نيروهای پليس امنيتی، صبح روز يکشنبه، ۱۳ اسفند، بين ۲۷ تا ۴۰ نفر از فعالان جنبش زنان را در برابر دادگاه انقلاب بازداشت کردند.

سايت ادوار نيوز، ارگان سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت)، اعلام کرد: تجمع آرام فعالين جنبش زنان در برابر دادگاه انقلاب، در اعتراض به فشارهای امنيتی وارد آمده، و احضار های متعدد اين فعالان، که از ساعت۳۰/ ۸ صبح روز يکشنبه، آغاز شده بود با حمله پليس امنيتی، و بازداشت ۲۷ نفر به خشونت کشيده شد.

در همين ارتباط، سايت روزنا، وابسته به حزب اعتماد ملی، نيز خبر داد که بيش از ۴۰ نفراز فعالان حقوق زنان، در آستانه روز جهانی زن و در مقابل دادگاه انقلاب تهران، بازداشت شدند.

به گزارش اين سايت خبری، اين افراد که همزمان با دادگاه پنج نفر از فعالان حقوق زنان، دستگیر شده در تجمع ۲۲ خرداد در ميدان هفت تير، در مقابل دادگاه انقلاب تهران حضور يافته بودند، همگی بازداشت شدند و به مراکز انتظامی انتقال يافتند.

درهمين ارتباط، همسر يکی از فعالان جنبش زنان به راديو فردا گفت: در پی اعتراض دسته جمعی خانواده های بازداشت شدگان و ورود آنها به داخل ساختمان بازداشتگاه وزرا، فرمانده اين بازداشتگاه تاييد کرد که فعالان دستگير شده جنبش زنان در اين بازداشتگاه به سر می برند.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: درحال حاضر، بستگان دستگير شدگان، اقدام به تحصن در مقابل بازداشتگاه مبارزه با مفاسد اجتماعی کرده اند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به وضعيت زندانيان و اينکه هيچ اطلاعی از آنان در دست نيست، گفت: بر اساس شنيده ها، می خواهند دستگير شدگان را تا چهار روز ديگر، يعنی تا روز جهانی زن(هشتم مارس - ۱۷ اسفند) در زندان نگه دارند تا مانع از برگزاری تجمع شوند، که قرار است از سوی فعالان جنبش زنان برگزار شود.

انتقال دستگير شدگان به بازداشتگاه مبارزه با مفاسد اجتماعی

پيمان عارف، فعال دانشجويی، در مورد برگزاری تجمع روزیکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب، به رادیو فردا گفت: «بيش از ۵۰ نفر از فعالان جنبش زنان در مقابل شعبه ششم دادگاه انقلاب تجمع مسالمت آميزی را برگزار کردند، و اعتراض خود را به روند سرکوب نهادهای امنيتی و قضايی عليه جنبش زنان، ابراز داشتند».

وی اشاره کرد که بيش از ۲۰۰ تن از پرسنل مرد و زن نيروی انتظامی در دستگيری فعالان جنبش زنان شرکت داشتند، و در مورد چگونگی دستگيری شرکت کنندگان در تجمع مسالمت آميز فعالان جنبش زنان در مقابل دادگاه انقلاب گفت: « فعالان جنبش زنان از ساعت هشت و نيم صبح، که تجمع شان شروع شد، از سوی گارد محافظ دادگاه، از مقابل دادگاه به خيابان شريعتی رانده شدند. در پی آن، تهديد گسترده و ضرب و شتم فعالان جنبش زنان شروع شد، که آنان ضمن خودداری از واکنش نشان دادن به اين اقدامات، بر روی زمين نشستند، و اقدام به مقاومت مدنی کردند».

آقای عارف افزود: «در ساعت ۱۰ صبح، حدود ۷۰ مامور زن نيروی انتظامی درمحل حضور پيدا کردند، که از آن پس، دستگيری فعالان جنبش زنان آغاز شد.»

اين فعال دانشجويی گفت که زنان کهنسال نيز در ميان دستگير شدگان به چشم می خوردند، و اضافه کرد: «دستگير شدگان به بازداشتگاه خيابان وزرا، که محل نگهداری مرتکبين مفاسد اجتماعی است، انتقال يافتند.»

پيمان عارف درپاسخ به اين پرسش که آيا نيروی انتظامی برای دستگيری فعالان جنبش زنان، به خشونت متوسل شد يا خير، گفت: «متاسفانه، مانند تجمع مسالمت آميز ۲۲ خرداد در ميدان هفت تير، با ضرب و شتم و خشونت قابل ملاحظه ای با فعالان جنبش زنان برخورد شد. ضمن اينکه، نيروی انتظامی با ايجاد فاصله بين تجمع کنندگان با مردم و خبرنگاران، با مراجعه کنندگان به دادگاه انقلاب نيز با خشونت برخورد می کرد».

درميان زنان بازداشت شده چهره های مختلفی از روزنامه نگاران، نويسندگان و فعالين حوزه زنان ديده می شوند.

در اين ميان، به گزارش ادوارنيوز، آسیه امينی، ژيلا بنی يعقوب، محبوبه عباسقلی زاده، محبوبه حسين زاده، سارا لقمانی، زارا امجديان، شادی صدر، مريم حسين خواه، جلوه جواهری، نيلوفر گلکار، پرستو دوکوهکی، زينب پيغمبر زاده، مريم ميرزا، ساغر لقايی خديجه مقدم، ساقی لقايی، ناهيد کشاورز، مهناز محمدی، نسرين افضلی، طلعت تقی نيا، فخری شادفر، مريم شادفر، الناز انصاری،
فاطمه گوارايی، آزاده فرقانی، سميه فريد، مينو مرتاضی و سارا ايمانيان از جمله دستگير شدگان هستند.

بر گرفته‌ از رادیو فردا

No comments: