Thursday, August 24, 2006

شرایط پ. ک. ک برای آتش بس


یکی از رهبران بلند پایه گروه پیکارجوی کارگران کردستان ترکيه (پ. ک. ک) که با دولت ترکیه در نبرد است شرایط خود برای برقراری آتش بس از اول سپتامبر اعلام کرده است


مرات کارایلان از رهبران پ.ک.ک با اعلام آن که این گروه آماده است در روز اول سپتامبربه عنوان روز جهانی صلح، آتش بس مشروطی را با دولت ترکیه به مورد اجرا گذارد تاکید کرد دولت ترکیه باید به خواست های جامعه کرد این کشور پاسخ گوید.

این گروه که از سال 1984 که دست به اقدامات مسلحانه علیه دولت ترکیه زد، همواره آتش بس های نا پایایی را اعلام داشته بود.

طولانی ترین آتش بس این گروه پس از دستگیری عبدالله اوجالان رهبر این گروه در سال 1999 بود، که 5 سال طول کشيد. در گذشته هنگامی که پ.ک.ک به آتش بس پایان می داد رهبران اين گروه اعلام می کردند که ترکيه به درخواستهای اين گروه برای بازکردن فضای سياسی و افزايش حقوق فرهنگی کردهای ترکيه، توجهی نکرده است.

علاوه بر اعلام مجدد اين درخواستها، مرات کارایلان همچنين خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله عبدالله اوجالان شده بود.

در موارد قبل دولت ترکیه شرایط پ.ک.ک برای اعلام آتش بس مشروط را رد کرده بود زیرا آن را یک گروه تروریستی ارزیابی می کرد که مذاکره با آن را جایز نمی دانست.

روزنامه زمان چاپ ترکیه ساعاتی پیش گزارش داده بود که جت های جنگنده ترکیه مواضع این گروه در شمال عراق را بمباران کرده اند.

در عین حال پ.ک.ک حملات نظامی خود را از سال 2004 به این سو افزايش داده است؛ اگرچه اين گروه در ماههای اخير تحت فشار زيادی قرار گرفته است. ترکیه نیروهای نظامی زیادی برای مقابله با پیکارجویان کرد در خاک خود بسیج کرده است.

همچنین روشنفکران کرد و ترک از این گروه خواسته اند تا سلاح های خود را بر زمین بگذارد. اگرچه گزارش هایی از گلوله باران مناطق دورافتاده شمال عراق از سوی ايران نيز دردست است. بر اساس گزارشها پ.ک.ک. و يک گروه ديگر کرد که عملياتهايی را در داخل ايران انجام می دهد، در اين مناطق مستقر هستند. ايران خود دارای یک منطقه کردنشین است که گاه به گاه نا آرامی هایی در آن رخ می دهد.

تلویزیون هوادار پ.ک.ک در اروپا موسوم به تلویزیون روژ(روز) به بيانيه این گروه درباره ایران، سوریه و ترکیه استناد کرده است که دولت های این کشورها را در تقابل با کردهای ساکن این کشورها خوانده است.

ترکیه برفشار خود بر واشنگتن و بغداد برای مقابله با این گروه که پایگاه هایی در شمال عراق دارد، افزوده است. در همین حال یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز اخیرا از این گروه خواسته است تا به فعالیت چریکی خود خاتمه دهند.

آقای کارایلان به خبرگزاری فرانسه گفته است که اعلام شرایط آتش بس مشروط در پاسخ به تقاضای بسیاری از رهبران حکومت محلی کردستان عراق صورت گرفته است.

No comments: