Friday, August 03, 2007

اتحاديه اروپا خواهان لغو اعدام دو روزنامه نگار کرد شد







اتحاديه اروپا روز جمعه، سوم اوت، نسبت به موج اعدام ها در ايران ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف حکم اعدام دو روزنامه نگار کرد شد.

پرتقال، که اکنون رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در بيانيه ای از جمهوری اسلامی ايران خواست که از اجرای حکم اعدام عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار خودداری کرده و تضمين دهد که اين دو از حق حضور در دادگاهی عادلانه برخوردار خواهند شد.

قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، صدور احکام اعدام برای دو روزنامه نگار کُرد ايرانی که به «محاربه با خدا» متهم هستند را تاييد کرده است.

عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران، در مصاحبه ای مطبوعاتی گفته بود: «بوتيمار و حسن پور به جرم محاربه، به اعدام با طناب دار محکوم شده اند.»

«محاربه»، از جرايمی است که با واژه ای ريشه گرفته از کتاب قرآن توصيف می شود و می توان آن را به «جنگ با خدا» تعبير کرد.آقای جمشيدی از اينکه آيا حکم اعدام اين روزنامه نگار به تاييد ديوان عالی کشور رسيده است يا نه، اظهار بی اطلاعی کرده بود.

اتحاديه اروپا در اين بيانيه نسبت به روند رو به رشد و فزاينده صدور حکم اعدام طی ماه های جاری و سرکوب اقليت های قومی در ايران ابراز نگرانی کرده است.

در دور دوم اعدام ها در ايران، اول مردادماه سال جاری هفت نفر ديگر به اتهام «اراذل و اوباش » بودن در شهر مشهد و در ملاء عام به دار آويخته شدند.

اتحاديه اروپا در بيانيه ای نسبت به روند رو به رشد و فزاينده صدور حکم اعدام طی ماه های جاری و سرکوب اقليت های قومی در ايران ابراز نگرانی کرده است

سعيد مرتضوی، دادستان کل تهران، در همين زمينه، اعلام کرده است که صدور حکم اعدام برای ۱۷ نفر ديگر از «اراذل و اوباش» در دستور کار قرار دارد.

ابراز نگرانی از صدور حکم اعدام برای دو روزنامه نگار

گزارشگران بدون مرز، سازمان بين المللی مدافع حقوق کارکنان رسانه های گروهی، چندی پيش، با انتشار بيانيه ای، درباره صدور حکم اعدام برای دو روزنامه نگار کرد ابراز نگرانی کرد.

اين سازمان، صدور حکم اعدام عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار را «ظالمانه» خوانده است. اين سازمان همچنين خواستار افزايش فشارهای جهانی بر جمهوری اسلامی شد تا در اين حکم تجديد نظر کند.

عبدالواحد بوتيمار از فعالين محيط زيست کردستان است. آقای بوتیمار در انجمن سبزچيا (کوه سبز)، که نشريه به همین نام منتشر می کرده، عضويت داشته است.

آقای حسن پور نيز که‌ عضو هیأت تحريريه هفته نامه توقيف شده «آسو» است، در فرودين ماه سال جاری به زندان عمومی مريوان انتقال يافته‌ و سپس اولين جلسه دادگاه او در تاريخ ۲۲ خرداد ماه تشکيل شده‌ و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و «همکاری با گروه های مسلح» به اعدام محکوم شده است.

عدنان حسن پور در تاريخ پنجم بهمن ماه سال گذشته در شهر مريوان بازداشت شد و مدت طولانی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و در سلول انفرادی گذراند.

بر گرفته‌ از سایت رادیو فردا

No comments: