Monday, January 01, 2007

بان کی مون، سکان سازمان ملل را به دست گرفت


دبير کل جديد سازمان ملل متحد همزمان با آغاز سال نو ميلادی، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد

.

بان کی مون، وزير خارجه پيشين کره جنوبی، در حالی دبيرکلی سازمان ملل را به دست می گيرد که بحران های زيادی در کشورهای مختلف در حال وقوع است، ضمن اين که وی بايد کار ناتمام اصلاح ساختار سازمان ملل را دنبال کند.

ديپلمات ارشد و ۶۲ ساله کره جنوبی، اصلاح ساختار سازمان ملل را در برنامه ای دنبال می کند که کوفی عنان، دبيرکل سابق سازمان ملل از سال ۲۰۰۵ برنامه تحول در ساختار سازمان ملل را شروع کرده بود.

ايالات متحده آمريکا که پشتيبانی زيادی از کانديداتوری و انتخاب بان کی مون به عمل آورده، خواهان شفافيت و مديريت برنامه در سازمان ملل است.

رسوايی پرونده فساد مالی در جريان نظارت سازمان ملل برای برنامه «نفت در برابرغذا» که در زمان تحريم های عراق در زمان صدام اتفاق افتاد، به درست کاری و صداقت بين المللی اين سازمان لطمه زيادی وارد کرده است.

بان کی مون در نخستين اظهار نظر خود اعلام کرد از وضعيت موجود راضی نيست و مهم ترين برنامه خود را، بازگرداندن اعتماد بين المللی به سازمان ملل عنوان کرده است.

برنامه نفت در برابر غذا، تحريم هايی بود که طی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ عليه عراق انجام شد و پس از بررسی های انجام شده، مشخص شده اين برنامه شفاف انجام نشده و بسياری افراد از جمله پسر کوفی عنان در اين رسوايی مالی دست داشته اند.

بان کی مون در نخستين اظهار نظر خود اعلام کرد از وضعيت موجود راضی نيست و مهم ترين برنامه خود را، بازگرداندن اعتماد بين المللی به سازمان ملل عنوان کرده است.

اصلاحات و ایفای نقش

دبير کل سازمان ملل همچنين گفته سعی دارد «رابط» و «پل ارتباطی» مناسبی ميان کشورهايی که با بحران درگير هستند، باشد و خبر داده که مشکلات خاورميانه، لبنان و دارفور از اولويت های او هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل ازاسکات استانزل، سخنگوی کاخ سفيد، گزارش داد آمريکا از هدايت و رياست بان کی مون حمايت می کند و خواهان پيشرفت موثر اصلاحاتی است که پيشتر آغاز شده است.

ديگر موضوع مهم در سازمان ملل، تغيير ساختار شورای امنيت است که رايزنی های زيادی درباره آن انجام شده و هنوز ادامه دارد. کارشناسان لوايح تغييرسازمان ملل اعتقاد دارند شورای امنيت با ۱۵ عضو، برای سال ۱۹۴۵ بوده ودر سال های آغازين قرن ۲۱، بايد شورای امنيت نيز متحول شود و تعداد اعضای آن افزايش پيدا کند.

پنج کشور آمريکا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه که ازاعضای دايم و دارای حق وتو در شورای امنيت هستند، هنوز بر سر افزايش تعداد اعضا در شورای امنيت به توافق نرسيده اند.

اين در حالی است که پنج کشور آمريکا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه که ازاعضای دايم و دارای حق وتو در شورای امنيت هستند، هنوز بر سر افزايش تعداد اعضا در شورای امنيت به توافق نرسيده اند.

بان کی مون در حالی وارد محل کار خود در نيويورک و مقر سازمان ملل می شود که دنيا با تنش های زيادی مواجه است. عراق در بحران به سر می برد و دارفور هنوز محل نزاع و خشونت است. مناقشه در لبنان، تشکيلات خودگردان فلسطين و اسراييل بالا گرفته و دو بحران اتمی کره شمالی و ايران نيز هنوز مهار نشده است.

فقر جهانی، حفظ محيط زيست، گرمای فزاينده زمين و مبارزه با ايدز هم ديگر مشکلات بين المللی است که سازمان ملل بايد برای ادامه آن برنامه ريزی و اجرا کند.

No comments: