Saturday, December 23, 2006

شورای امنیت قطعنامه تحریم ایران را تصویب کرد











قطعنامه تحريم ايران روز شنبه بيست و سوم دسامبردر شورای امنيت سازمان ملل متحد و بر اساس اصل ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل تصويب شد.
شورای امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا، به دنبال خودداری ايران از تعليق برنامه های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم اين قطعنامه را تصويب کرد.
آمريکا ايران را متهم می کند که هدف از برنامه هسته ای تهران دستيابی به سلاح های اتمی است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور «صلح آمیز» است.
طبق قطعنامه تصویب شده روز شنبه، صادرات مواد و فن اوری های موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانيوم، نيروگاه های آب سنگين و بازآمايی، و قطعات و فن اوری سامانه موشکی دور برد به ايران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع می شود.
طبق اين قطعنامه صادرات مواد و فن اوری موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانيوم، نيروگاه های آب سنگين و بازآمايی، و قطعات و فن اوری سامانه موشکی دور برد به ايران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع شد
براساس اين قطعنامه کليه دارايی شرکت ها و افراد، طبق ليست ارايه شده توسط سازمان ملل، که در ارتباط با برنامه موشکی و هسته ای ايران فعاليت می کنند مسدود خواهد شد.
قطعنامه از اقدام های بعدی عليه ايران، در صورت عمل نکردن به خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد، نام می برد.
بند هفتم منشور سازمان ملل متحد قطعنامه عليه ايران را الزام آور می کند. اما بر پايه ماده ۴۱ اين بند، اين الزام شامل اقدام نظامی عليه ايران نمی شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان، وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای تصويب قطعنامه شورای امنيت را اقدامی «فراقانونی، خارج از چهارچوب و برخلاف مقرارت صريح منشور سازمان ملل» دانست و آن را محکوم کرد. در اين بيانيه تاکيد شده است که تصويب قطعنامه مانع از ادامه برنامه «صلح آميز» هسته ای ايران نخواهد شد.
شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا تاريخ ۳۱ ماه اوت سال جاری ميلادی، به ايران فرصت داده بود که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد.
جونز پری سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد گفت: «اين قطعنامه، تاکیدی است بر جديت وضعيت موجود از جمله اين موضوع که جامعه جهانی به مسير سياست های ايران اعتمادی ندارد».
با اين حال اوافزود: «اين مهم است که در به روی ايران بسته نيست. ما خود را همچنان به يافتن يک راه حل ديپلماتيک مبتنی بر مذاکره وبر اساس همکاری با ايران متعهد می دانيم».
روز شنبه پيش از تصويب قطعنامه غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی گفته بود:« در صورت تشديد فشارها و صدور قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت و يا هرروش ديگری غير از مذاکره، مجلس در نوع رابطه خود با آزانس بين المللی انرژی اتمی تجديد نظر خواهد کرد».

No comments: