Wednesday, March 01, 2006

پناهجویان کرد ایرانی در ترکیه‌

>پناهجویان کورد ایرانی در ترکیه‌
( کیس شمال عراق )
1200 تن از پناهندگان کورد ایرانی که طی سالهای 2001 تا 2003 به منظور اقامت در کشور سوم از طریق کوردستان عراق به ترکیه پناه آورده اند، تا کنون از سوی کمیساریای عالی پناهندگان برای آنها هیچ اقدامی جدی صورت نگرفته است.
علیرغم عدم همکاری با آنها برای اقامت در کشور ثالث تاکنون از ابتدایترین شرایط مناسب مالی، پزشکی و هزینه ی اقامت که برعهده کمیساریای عالی پناهندگان است برخوردار نیستند.
از سوی دیگر دولت ترکیه به رغم امضاء توافقنامه بین المللی مربوط به حقوق پناهندگان تاکنون این گروه را رسماً به بعنوان پناهنده یا پناهجو قبول ندارد و فقط تحت عنوان " یابانجی " به آنها اجازه اقامت موقت داده است.
از این مهمتر این است که ترکیه رسماً اعلام کرده است که به این 1200 نفر اجازه نخواهد داد از طریق کشورش به کشور ثالث اعزام شوند. به این طریق این گروه که شامل زن و بچه نیز هستند و اعضای سابق گروه و سازمانهای سیاسی کوردستان و ایران بوده اند مدت 5 سال است که در شرایط کاملاً نامساعد و دشوار بسر میبرند. و همواره در انتظار و چشم براه حمایت همه جانبه برای اقدامی جدی در راستای مطالباتشان هستند.
در راستای این اقدامات برای راهپیمایی گسترده از سوی کانون (چاک) و با حضور احزاب و سازمانهای سیاسی کوردستان و ایرانی در روزهای 17 – 20 ماه آینده در کشور سوئیس در مقابل کمیساریای عالی پناهندگان از تمام دوستان و دلسوزان این پناهندگان تقاضا میکنیم که با حضور گسترده خود در این راهپیمایی گامی برای رهایی این پناهندگان در ترکیه بنهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تلفن و آدرس تماس حاصل فرمائید.

00441765641929

عثمان تازیک عضو کانون ( چاک )
chak_penaberan@yahoo.com

No comments: